Breaking News

Notes for Assam TET-07 Sub: CDP

শিশুৰ বিকাশ আৰু শিক্ষণ বিজ্ঞান
(Child Development & Pedagogy)

খণ্ডঃ ৭

শিক্ষাদান পদ্ধতিঃ

শিশু-প্ৰকৃতিৰ প্ৰতি লক্ষ্য ৰাখি আৰু তাৰ জ্ঞান আৰু বোধশক্তিৰ সীমাবদ্ধতালৈ চাই এই স্তৰৰ শিক্ষাদানৰ বাবে তলত দিয়া কথাকেইটা বিবেচনাযোগ্য।

  • শিক্ষাদান পদ্ধতিত ক্ৰিয়াৰ যোগেদি শিক্ষাৰ নীতি গ্ৰহণ কৰিব লাগে।
  • খেলাৰ মনোভাৱেৰে আৰু খেলাৰ মাধ্যমেৰে শিক্ষাৰ কাৰ্যকৰী ব্যৱস্থা গ্ৰহণ কৰিব লাগে।
  • শিশুৰ মনোযোগ -নৈচ্ছিক আৰু -নিয়ন্ত্ৰিত বিধৰ হোৱালৈ চাই শিক্ষাৰ দৃশ্য-শ্ৰাব্য সঁজুলিবোৰ শিক্ষাদানৰ বাবে প্ৰয়োগ কৰিব লাগে।
  • শিশুৰ শিক্ষা আহৰণৰ দিশত ব্যক্তিগত ক্ষমতা আৰু শিক্ষা অগ্ৰগতিৰ প্ৰতি দৃষ্টি ৰাখিব লাগে।
  • ক্ৰিয়া সম্পাদনৰ যোগে শিশুৱে সমস্যা সমাধান কৰা শিক্ষা পৰিস্থিতি শিক্ষকে সৃষ্টি কৰি তুলিব লাগে।
  • শিক্ষাদান কালত শিক্ষকে বিষয়-বস্তু সহজৰ পৰা কঠিনলৈ, জ্ঞাতৰ পৰা অজ্ঞাতলৈ আৰু মূৰ্তৰ পৰা বিমূৰ্ত অৱস্থালৈ গতি কৰিব লাগে।

 

প্ৰাক্‌-প্ৰাথমিক আৰু প্ৰাথমিক শিক্ষা পৰ্যায়ৰ তুলনাঃ

শৈশৱৰ প্ৰাক্‌-প্ৰাথমিক আৰু বাল্যকালৰ প্ৰাথমিক শিক্ষাক দুটা পৰ্যায় স্বৰূপে বিচাৰ কৰি শিক্ষাৰ উদ্দেশ্য, শিক্ষাৰ সংগঠন আৰু পৰিচালনাৰ দিশত থকা সাদৃশ্য-বৈসাদৃশ্যবোৰ তলত দাঙি ধৰা হৈছে।

সাদৃশ্য-

  • শিশুৰ স্বাধীনতা আৰু স্বত:সফূৰ্ততা দুয়ো পৰ্যায়ৰ বাবে শিক্ষা-নীতি স্বৰূপে গ্ৰহণ কৰা হয়।
  • ক্ৰিয়াৰ যোগেদি শিক্ষাৰ নীতি দুয়ো পৰ্যায়তে গ্ৰহণ কৰা হয়।
  • শিশুৰ সজ অভ্যাস গঠন আৰু সামাজিক আচৰণ গঢ় দি তোলাটো দুয়ো পৰ্যায়ৰ শিক্ষাৰে উদ্দেশ্য স্বৰূপে গ্ৰহণ কৰা হয়।
  • দুয়ো পৰ্যায়তে সমাজৰ প্ৰয়োজনতকৈ শিশুৰ প্ৰকৃতি আৰু প্ৰয়োজনৰ প্ৰতিহে অধিক দৃষ্টি ৰখা হয়।
  • দুয়ো পৰ্যায়তে কলা-সংগীত, হাতৰ কাম, ভাষা অধ্যয়ন, স্বাস্থ্য ৰক্ষা আৰু নৈতিক শিক্ষা আদিৰ বিষয় শিশুক শিকাব লাগে।
  • খেলা-নীতি দুয়ো পৰ্যায়ৰ শিক্ষাতে গ্ৰহণ কৰা হয়।

 

বৈসাদৃশ্য

প্ৰাক্‌-প্ৰাথমিক শিক্ষা

প্ৰাথমিক শিক্ষা

শিক্ষা দানত আনুষ্ঠানিকতা নাথাকে।

আনুষ্ঠানিক নীতি-নিয়মেৰে শিক্ষা দিয়া হয়।

অনুশাসন ব্যৱস্থা হৈছে স্বত:সফূৰ্ত বিধৰ।

অনুশাসন ব্যৱস্থা কিছু পৰিমাণে নিয়ন্ত্ৰিত।

পাঠ্যক্ৰমত পূৰ্ব নিৰ্ধাৰিত বিষয়সূচী নাথাকে।

পাঠ্যক্ৰমত পূৰ্ব নিৰ্ধাৰিত বিষয়সূচী থাকে।

লিখা-পঢ়াৰ ওপৰত প্ৰাধান্য দিয়া নহয়।

লিখা-পঢ়াৰ ওপৰত প্ৰাধান্য দিয়া হয়।

শিক্ষা ঐচ্ছিক বিধৰ কৰি তোলা হয়।

শিক্ষা বাধ্যতামূলক কৰি তোলা হয়।

এই শিক্ষাই সাক্ষৰতা দান নকৰে।

এই শিক্ষাই সাক্ষৰতা দান কৰে।

শিক্ষা অতি ব্যয়বহুল।

শিক্ষা ব্যয়বহুল নহয়।

শিক্ষা বিনামূলীয়া কৰি তোলা নহয়।

শিক্ষা বিনামূলীয়া কৰি তোলা হয়।

শিক্ষা শিশুৰ লালন-পালনমূলক।

শিক্ষা শিশুৰ অনুশাসনমূলক।

শিক্ষকৰ ভূমিকা হৈছে পৰোক্ষ বিধৰ।

শিক্ষকৰ ভূমিকা হৈছে প্ৰত্যক্ষ বিধৰ।

 

(Click here for Previous Part) 
 

তথ্য আৰু গ্ৰাফিকচঃ ইণ্টাৰনেট
(আগলৈ...)

 

No comments